piątek, 7 września 2018

Organizacja- nasze sposoby


Nowy rok zaczyna się dwa razy. Pierwszy raz w styczniu, drugi raz we wrześniu/ październiku. To wtedy chcemy coś ze sobą zrobić, zmienić się. Prawdopodobnie zostaje nam to z dzieciństwa, ze szkolnych czasów. Chyba każdy obiecywał sobie wtedy że: „w tym roku będę się uczyć na bieżąco”, albo „będę ładnie pisać w każdym zeszycie”. Wiadomo- po tygodniu nasze postanowienia szły w las. Duża wina była w tym, że jako dzieci nie potrafiliśmy za dobrze gospodarować czasem (niektórym to zostało do dzisiaj ;)). Są wyjątki (jak Mańka), które są mistrzami w organizacji bez utrudniania sobie życia. Inni (jak Wika) nauczyli się tego z czasem, wysuwając wnioski z przeszłości. Którym typem jesteś ty?




Jeśli masz za mało czasu dla siebie, ciągle biegasz wte wewte- przeczytaj wskazówki stosowane przez nas J




 WERSJA STANDARD: 

1. Przygotuj posiłki na kolejny dzień

Doszłam do wniosku, że jest to bardzo ważny krok w organizacji. Dzięki poświęconej godzince poprzedniego wieczoru, odchodzi Ci już jeden obowiązek w ciągu dnia- gotowanie. Nie musisz się już martwić o to, co zjesz, koniec z wydawaniem pieniędzy na mieście, oraz chwytaniem czegokolwiek szybko ze sklepu (na pewno niezdrowego). Mój sposób? Gotowanie warzyw "na patelnie" z kurczakiem z rozmaitymi przyprawami. Zdrowo, smacznie, szybko. Kolejnym świetnym pomysłem są dania na słodko tj.: placuszki, omlety, ryżanki, owsianki różnego rodzaju. Wystarczy nabyć pudełka, a czas, który poświęcisz wieczorem, zwróci się poprzedniego dnia!

2. Wstań wcześnie

Sprawmy, aby nasz poranek był produktywny! Jeśli wstaniemy pełni motywacji i od razu zaczniemy działać, cały dzień minie z uśmiechem, a motywacja nie minie, gwarantuje :) Zamiast leżeć w łóżku do późnych godzin wybierz się z rana na siłownie, zjedz pyszne śniadanie, które często sobie odmawiasz, bo przygotowanie zajmuje bardzo dużo czasu, ułóż kosmetyki w toaletce, porozciągaj się, wypij zieloną herbatę, jednym słowem: zacznij działać! 

3. Zapisz rano na kartce co musisz zrobić

 Zapisane słowo bardziej zobowiązuje- Sama to praktykuję. Oszukasz każdego, ale nie samego siebie. Obudź się, zrób kawę, usiądź do biurka i wypisz na kartce wszystko, co musisz zrobić, zorganizuj dzień. Po wypisaniu wszystkiego, oszacowaniu czasu, który na to potrzebujesz, łatwiej Ci będzie wszystko pogodzić, a co za tym idzie- na wszystko znajdziesz czas. 

4. Porządek!

Pokaż mi swoje biurko, a ja powiem Ci jaki jesteś. A tak serio- nie uznajemy „kreatywnego chaosu”. Uważamy, że przy bałaganie nie da się pracować. Jeśli tak jak ja jesteś z natury bałaganiarzem, czas to zmienić! Poświęć 10 min. rano na powierzchowne ogarnięcie mieszkania. Nie mówię tu o sprzątaniu, tylko o zgarnięciu kubka po herbacie zostawionego poprzedniego dnia, włożeniu ubrań do szafy, czy ogarnięciu biurka. W czystym mieszkaniu od razu jest większa chęć do pracy, czyż nie? ;)

5. Zapisuj zapisuj zapisuj!

Warto mieć przy sobie mały notesik do zapisywania luźnych notatek i pomysłów w ciągu dnia. Nam się to niezmiernie sprawdza. Myśli szybko ulatują z głowy, dlatego warto wszystko notować. Następnego dnia rano (jak pisałam wcześniej) fajnie wszystko ogarnąć porządnie na kartce papieru. Nigdy już nic nie wyleci Ci z głowy. 





LEVEL UP

1. Zaplanuj cały miesiąc

Zawsze chciałam używać kalendarzyków. Kupowałam takie, które miały przeznaczoną 1 stronę na każdy dzień. I wszystkie po roku lądowały w koszu. Niezapisane. Dopiero, gdy odkryłam plannery, mój sposób organizacji się kompletnie zmienił. Rozkład miesięczny idealnie się sprawdza w organizacji czasu i rozkładzie planów krótko i długo terminowych.

2. Sprecyzuj swój tydzień

Usiądź w niedzielę wieczorem i pomyśl albo wypisz konkretnie to, co musisz i to co chcesz zrobić w nadciągającym tygodniu. Następnie umiejscowij to wszystko na przestrzeni PN- NDZ. Łatwiej ci będzie znaleźć czas na odpoczynek, na hobby i na czas dla siebie. Staraj się trzymać tych wytycznych, ale jeśli nie uda ci się w dany dzień czegoś wykonać- spokojnie, możesz to przenieść na inny.

3. Sprawdź pogodę

To moja zasada nr 1: sprawdzaj pogodę. Najlepiej wieczór przed. Przyszykuj (jak nie fizycznie to w myślach) to co założysz kolejnego dnia. Spakuj plecak/ torebkę. Unikniesz porannego stania przed szafą z myślą „nie wiem w co się ubrać” i będziesz przygotowana/ przygotowany na cały dzień!

4. Wyznacz cele krótko i długoterminowe

Wypisz to, co pragniesz osiągnąć, a następnie podziel to na małe etapy. Skup się na wykonywaniu tych drobnych faz, aby osiągnąć efekt pożądany. Wpisuj je jako osobną rzecz do zrobienia w planie tygodnia.







A Wy jakie macie metody do lepszej organizacji? Jesteście leniuszkami, czy mistrzami organizacji czasu i przestrzeni?
 A może jakaś z naszych porad przyda Ci się do ogarnięcia dnia? Dajcie znać! ❤





1 komentarz:

  1. Ja właśnie staram się wszystko sobie zorganizować by mieć czas na wszystko :)

    OdpowiedzUsuń